Prawo

Negocjacje, jak się przygotować.

W kalendarzu zaplanowane negocjacje. Jak się przygotować?


Po pierwsze przygotuj się merytorycznie. Sprawdź, co oferujesz;
– rozpoznaj jak rynek reaguje na Twój produkt czy usługę, – jaką masz konkurencję, jak konkurencja się reklamuje, jakich ma klientów, – w czym Twój produkt jest lepszy, a jakie cechy produktu, usługi konkurencji przyciągają klientów, – wynotuj cechy, które wyróżniają Twój produkt, w czym jest lepszy, może masz lepszy transport, logistykę, lepszy serwis, opakowania itd.
– przygotuj BATNE i WATNE, pamiętaj, bez tego nie powinno się zaczynać spotkania.
O przygotowaniach merytorycznych napisano wiele poradników, książek. Warto sięgnąć do ich lektury. Jeśli jednak nie przygotujesz się psychicznie „spalisz” negocjacje. Powszechnie wiadomo, że jeśli nam nie zależy, negocjacje wypadają lepiej i zazwyczaj osiągamy cel.
Przygotuj się więc psychicznie, emocjonalnie. Przygotuj się na każdy etap negocjacji. Poświęcony temu czas to nie będzie czas zmarnowany. Przekonasz się w trakcie planowanego spotkania.
Zdaj sobie sprawę, jak się czujesz, wsłuchaj się w swój organizm. Zazwyczaj jest to ekscytacja i niepokój – to normalne. Uświadom sobie ten stan.


Zastanów się, jak powinieneś się zachowywać podczas spotkania. Mowa ciała zdradza Twój stan emocjonalny, zdradza, jak się czujesz, zdradza czy Ci zależy. Nie możesz okazywać niepokoju ani nadmiernego zaangażowania. Zachowaj twarz pokerzysty. Negocjacje to przecież gra.
W sytuacjach wywołujących bardzo silne emocje, w sprawach osobistych takich jak rozwód warto zatrudnić niezależną osobę, specjalistę w negocjacjach lub adwokata, którzy nas wyręczą i zadbają o nasze interesy, będą negocjować w naszym imieniu. Zastanów się, co może Cię wyprowadzić z równowagi, gniew może być przyczynkiem zerwania rozmów. Nawet jak, dojdzie do porozumienia, nie przyniesie długotrwałych relacji. Ludzie nie chętnie współpracują z furiatami.


Pomyśl, jakie pytania mogą paść w trakcie spotkania, które kwestie są dla Ciebie i Twoich interesów niewygodne czy trudne. Przygotuj się na nie. Przygotuj odpowiedzi.
Pomyśl także o wyniku negocjacji. Przemyśl możliwe warianty zakończenia rozmów. Także przy zakończeniu, finalizacji negocjacji nie ujawniaj emocji, nie pokazuj zwłaszcza zadowolenia. Zawsze pamiętaj o drugiej stronie. Staraj się, aby nie czuła się przegrana. Zasada win-win, satysfakcja obu stron to podstawa długotrwałych relacji w biznesie i życiu prywatnym.